I 2010 fikk Josef Tzegai Yohannes en unik idé - å skape sin egen superhelt, The Urban Legend. Inspirert av sine opplevelser i afrikanske land og et ønske om å gi positive rollemodeller for barn med forskjellig hudfarge, skapte Josef en superhelt som gir en stemme til de stemmeløse.

Tross motgang i Norge ga ikke Josef opp. Ved å presentere sin superhelt på Comic Con i San Diego, sikret han en avtale med et forlag. Raskt ble The Urban Legend omtalt i USATODAY, noe som markerte et viktig gjennombrudd.

Men stor suksess, inviterte The Nelson Mandela Foundation Josef til å bli Nelson Mandela ambassadør i 2014. Sammen initierte de et prosjekt på sørafrikanske skoler og skapte en spesiell utagve for barn med fokus på skole og utdanning. The Urban Legend har blitt en anerkjent superhelt, og har vunnet flere internasjonale priser som "Best Entrepreneurial Artist" på Nordic Startup Awards i 2018 og OXLO-prisen i Norge i 2021.

Superhelten har adressert viktige problemer i sine spesialutgaver, fra mobbing til rasisme, klimaendringer og førstehjelp. En del av skolepensum i flere land, har The Urban Legend samarbeidet med anerkjente organisasjoner som Nelson Mandela Foundation, Malala Yousafzai, Audi, Disney, 20th Century Fox og Rainforest Foundation.

Mer enn bare en superhelt, representerer The Urban Legend også en påminnelse om det å være et godt menneske. Urban Legend understreker at å skape endring og hjelpe andre starter alltid med oss selv, og at vi alle har kraften i oss til å gjøre verden til et bedre sted for oss selv og for andre. 

Steve Baker er illustratøren bak de fengslende visuelle elementene som gir The Urban Legend liv.