I 2010 fikk Josef Tzegai Yohannes en unik idé – å skape sin egen superhelt, The Urban Legend. Inspirert av sine opplevelser i afrikanske land og et ønske om å gi positive rollemodeller til barn med ulik bakgrunn, skapte Josef en superhelt som gir en stemme til de stemmeløse.

Selv om han møtte motgang i Norge, ga ikke Josef opp. Ved å presentere superhelten sin på Comic Con i San Diego, sikret han seg en avtale med et forlag. Snart ble The Urban Legend omtalt i USATODAY, noe som markerte et viktig gjennombrudd.

Den økende suksessen førte til at The Nelson Mandela Foundation inviterte Josef til å bli Nelson Mandela-ambassadør i 2014. Sammen initierte de et prosjekt på sørafrikanske skoler og etablerte en spesiell utdanningsinitiativ for barn med fokus på skole og læring. The Urban Legend har blitt en anerkjent superhelt, og har mottatt flere internasjonale priser, inkludert "Best Entrepreneurial Artist" på Nordic Startup Awards i 2018 og OXLO-prisen i Norge i 2021.

Superhelten har tatt opp viktige temaer i sine spesialutgaver, fra mobbing og rasisme til klimaendringer og førstehjelp. Som en del av skolepensum i flere land, har The Urban Legend samarbeidet med anerkjente organisasjoner som Nelson Mandela Foundation, Malala Yousafzai, Audi, Disney, 20th Century Fox og Rainforest Foundation.

Mer enn bare en superhelt, representerer The Urban Legend også en påminnelse om viktigheten av å være et godt menneske. Urban Legend understreker at endring og hjelp til andre alltid begynner med oss selv, og at vi alle har kraften til å gjøre verden til et bedre sted for oss selv og andre.

Steve Baker er illustratøren bak de fengslende visuelle elementene som gir The Urban Legend liv.